تیرچه ها در انواع مختلف و برای کاربردی های مختلف به تولید می رسند. یکی از این انواع تیرچه پیش تنیده می باشد. در این مقاله می خواهیم شما را با روش اجرای تیرچه پیش تنیده آشنا نموده و سپس به توضیح نکات اجرایی و نحوه اجرای سقف پیش تنیده بپردازیم. در صورت وجود هر گونه سوال در این رابطه با تیم کارشناسی خوارزم سازه که خود مجموعه تولیدی سقف های پیش تنیده و تیرچه پیش تنیده می باشد، تماس بگیرید.

 

روش اجرای تیرچه پیش تنیده

اجرا سقف با استفاده از تیرچه پیش تنیده شبیه اجرای سقف با استفاده از خرپایی می باشد. که همه پیمانکاران با آن آشنایی کامل را دارند. جهت اجرای تیرچه پیش تنیده ، تیرچه از هر طرف ۱۵ سانتی متر از کل مقطع بتنی وارد تیر می شود. بلوک های پر کننده بین تیر ها قرار میگیرند. آرماتور اودکا را بر روی تیر و تیرچه می اندازند و میلگرد حرارتی برروی سقف بسته می شود و سپس بتن ریزی انجام می شود. جهت محاسبه تیرچه به صورت دوسر نیازی ندارد از آرماتور ممان منفی استفاده شود. استفاده از میلگرد اودکا برای محاسبات لزومی ندارد.

به دلیل اینکه امکان دارد بتن درجا زیر سقف بی کیفیت باشد به این دلیل استفاده می شود. وزن تیرچه های پیش تنیده در محل قرار گیری بیشتر از تیرچه های خرپایی می باشد. به همین علت است که هنگام نصب تیرچه پیش تنیده از جرثقیل استفاده می شود. وزن تیرچه پیش تنیده به این علت بالا است که مقداری از بتن را در تیرچه فندوله ای بعد از نصب به صورت درجا می ریزند، در تیرچه پیش تنیده از قبل در کارخانه تمان بتن ریزی انجام شده است ، کیفیت بتن ریخته شده در کارخانه بیشتر از بتن ریخته شده به صورت درجا است چون با استفاده از دستگاه ها و مواد اولیه مرغوب و استاندارد صورت میگیرد.